Ha szeretne jól informált maradni, iratkozzon fel az OpenKM hírleveire

Panaszkezelő szoftver

 Írta Ana Canteli 2023. szeptember 29-én

A panaszkezelő szoftver egy olyan számítógépes alkalmazás, amelyet arra terveztek, hogy megkönnyítse a szervezeten belüli szabálytalanságokról, csalásról, nem megfelelő viselkedésről vagy egyéb tiltott tevékenységekről szóló jelentések fogadását, kezelését és nyomon követését. Ezek a programok alapvető eszközök a munkahelyi átláthatóság és az etika előmozdításához, valamint a visszaélések megelőzéséhez és felderítéséhez.

Hogyan valósíthat meg egy panaszkezelő rendszert?

A panaszkezelő szoftver bevezetése egy vállalatnál olyan szükséges folyamat, amely gondos tervezést és számos létfontosságú tényező figyelembevételét igényli. Az alábbiakban egy általános útmutatót adunk a bevezetéséhez:

    1. lépés: Megértés és tervezés

    • Igényfelmérés: A panaszcsatorna céljainak meghatározásához elsődlegesen a jogi és szabályozási keretrendszer szolgál alapul. Cél lehet többek között az etika előmozdítása a szervezeten belül, a csalás megelőzése és a szervezeti kultúra javítása is.

    • Felsővezetői elkötelezettség: A projekt sikeressége szempontjából fontos, hogy megszerezze a vállalat felső vezetésének támogatását és elkötelezettségét.

    • Projekt csapat felépítése: A panaszcsatorna helyes megvalósításának biztosításához elengedhetetlen egy a megvalósításért felelős csapat kijelölése. Ennek a csapatnak szükség szerint tartalmaznia kell a humánerőforrásért, a jogi osztályért, az etikai és informatikai részlegért felelős képviselőket.

    2. lépés: A panaszkezelés kialakítása

    • Válassza ki a bejelentési csatorna típusát: El kell döntenie, hogy belső (alkalmazottaknak szóló), külső (ügyfeleknek, beszállítóknak szóló) vagy mindkettőnek szóló bejelentési rendszer kíván kialakítani. Létfontosságú, hogy lehetőséget biztosítson a névtelen vagy bizalmas bejelentésre.

    • Válassza ki a technológiát: Vegye figyelembe a rendelkezésre álló technológiai megoldásokat. Ebből a szempontból az OpenKM ideális technológiai platformot biztosíthat a panaszcsatorna létrehozásához.

    • Állítson fel irányelveket és eljárásokat: Az OpenKM panaszkezelő megoldásával egyértelmű és részletes irányelveket és eljárásokat határozhat meg, amelyek meghatározzák, hogyan kell a panaszokat benyújtani, kezelni és kivizsgálni.

    3. lépés: Kommunikáció és képzés

    • Tájékoztatás: Tájékoztassa az összes alkalmazottat és más érdekelt feleket a panaszcsatorna létezéséről, céljáról és elérhetőségéről. Ez magában foglalhat e-mailes kommunikációt, videós oktatóanyagokat, munkahelyi plakátokat és képzéseket.

    • Képezze a munkavállalókat: Biztosítson képzést a panaszkezelő rendszer fontosságáról, annak hatékony használatáról és a bejelentő titoktartásának védelméről.

    4. lépés: Végrehajtás és irányítás

    • A rendszer konfigurálása: Az OpenKM-et úgy tervezték, hogy 100%-ban testre szabható és tesztelhető legyen a helyes működés biztosítása érdekében.

    • Panaszbejelentési folyamat létrehozása: Hozzon létre egy automatizált folyamatot a panaszok fogadására, rögzítésére és hatékony kezelésére. Ez magában foglalja a panaszok kezeléséért felelős csapat vagy személy kijelölését is.

    5. lépés: Folyamatos kiértékelés és fejlesztés

    • Monitoring és nyomon követés: A panaszcsatorna működését felügyelni kell a beérkezett panaszokat pedig nyomon kell követni. Tehát biztosítani kell, hogy a beérkezett bejelentéseket azonnal és megfelelően kezeljék. Az OpenKM rendelkezik az ún. „Jelentések” funkcióval, amely lehetővé teszi, hogy naprakész információkat kapjon a rendszer teljesítményéről.

    • Felülvizsgálat és fejlesztés: Bizonyos időközönként végezze el a panaszkezelő rendszer felülvizsgálatát a fejlesztési lehetőségek azonosítása érdekében.

    6. lépés: A bejelentők védelme

    • Bizalmasság biztosítása: Biztosítsa a bejelentések bizalmas kezelését. Hozzon intézkedéseket a bejelentők védelme érdekében a megtorlással szemben. Az OpenKM panaszkezelő szoftvere erős biztonságot nyújt a bejelentések anonimizálásához, ami garantálja a bejelentők személyazonosságának védelmét.

    • Jogi védelem: Biztosítson jogi védelmet a bejelentők számára a megtorlással szemben, és garantálja, hogy nem kerül sor hátrányos megkülönböztetésre velük szemben a jóhiszemű bejelentések megtételéért. Ebben a tekintetben a jogi osztály vagy a jogi tanácsadás szerepe alapvető, és a panaszkezelő szoftver felbecsülhetetlen segítséget nyújthat.

    Ne feledje, hogy a panaszcsatorna hatékonyságához elengedhetetlen, hogy az etika és az átláthatóság kultúráját az egész vállalaton belül előmozdítsák.

    Panaszkezelő megoldás alkalmazása

    Ezen megoldás hatékony irányítása alapvető fontosságú annak biztosításához, hogy a panaszokat megfelelően kezeljék, és hogy a szervezetben előmozdítsák az etikai és megfelelőségi kultúrát. Az alábbiakban a panaszcsatorna hatékony kezelésének legfontosabb lépéseit ismertetjük:

    1. A panaszok beérkezése:

    • A bejelentések fogadására többféle csatornát kell kialakítani, például telefon, e-mail, forródrót vagy internetes űrlap. Az OpenKM képes dokumentálni az összes ilyen csatornán keresztül beérkező panaszt.

    • Tegye lehetővé, hogy a bejelentéseket névtelenül és/vagy bizalmasan is be lehessen nyújtani.

    • Képezze ki a panaszkezelőket, hogy fogékonyak, megértőek és empatikusak legyenek a bejelentőkkel szemben.

    2. Regisztráció és dokumentáció:

    • Minden jelentést alaposan és pontosan rögzítsen. Ez magában foglalja a bejelentőre vonatkozó adatokat, a panasz jellegét, a dátumokat és a benyújtott bizonyítékokat.

    • Minden egyes bejelentéshez rendeljen ügyszámot vagy kódot a nyomon követés érdekében.

    • Minden információt biztonságosan és bizalmasan tároljon.

    3. Kezdeti kiértékelés:

    • Azonosítsa a bejelentések súlyosságát és sürgősségét.

    • A bejelentéseket jellegük alapján osztályozza (pl. pénzügyi csalás, munkahelyi zaklatás, etikai vétség stb.).

    4. Kutatás és elemzés:

    • Felelőst kell rendelni az egyes panaszok pártatlan és objektív kivizsgálásához.

    • Végezzen releváns kutatásokat és dokumentálja az eredményeket.

    • A vizsgálatot minden esetben bizalmasan kell lefolytatni és biztosítani kell a bejelentő személyazonosságának védelmét.

    5. Kommunikáció és nyomon követés:

    • Tartson folyamatosan kapcsolatot a bejelentővel és számoljon be neki a vizsgálat előrehaladásáról. Ez az OpenKM-ben megkönnyíthető egy egyedi azonosító megadásával vagy a feliratkozási szolgáltatáson keresztül. Így automatikusan értesülhet a bejelentő.

    • A következő fontos pont a panaszok nyomon követése és a megoldásra vonatkozó határidők meghatározása. Az OpenKM-ben mérőszámokat és egyéb leíró adatokat rendelhet az egyes bejelentésekhez a panaszok típusától függően.

    • A következő lépés a kutatási eredmények közlése az érdekelt felekkel, például a felső vezetéssel vagy az etikai bizottsággal.

    6. Javító intézkedések:

    • A kutatási eredményekre reagálva megfelelő korrekciós intézkedéseket kell végrehajtani.

    • Biztosítsa, hogy a szankciókat vagy fegyelmi intézkedéseket igazságosan és következetesen alkalmazzák. Ellenőrizze, hogy a korrekciós intézkedéseket végrehajtották-e és megfelelően működnek-e.

    7. Titoktartás és a bejelentők védelme:

    • Garantálja a bejelentések és a bejelentők bizalmas kezelését.

    • Hozzon intézkedéseket a bejelentők megtorlástól való védelmére, például megtorlást tiltó politikákat és biztonságos kommunikációs csatornákat.

    8. Regisztráció és jelentéstétel:

    • Vezessem részletes nyilvántartást a beérkezett bejelentésekről és az azokkal kapcsolatos intézkedésekről.

    • Készítsen rendszeres jelentéseket a panaszcsatorna működésének hatékonyságáról a felső vezetés és más érdekelt felek számára.

    9. Oktatás és figyelemfelkeltés:

    • Biztosítson rendszeres képzéseket a munkavállalók számára a panaszcsatorna használatáról, valamint az etika és a megfelelés fontosságáról.

    • Segítse elő az átláthatóság és az etika kultúrájának fejlődését a szervezetben.

    10. Folyamatos fejlesztés:

    • A panaszcsatorna működését rendszeresen felül kell vizsgálni.

    • Készítsen felméréseket a bejelentők elégedettségéről, hogy visszajelzést kapjon a rendszer működéséről.

    • Szükség szerint igazítsa ki és javítsa a folyamatokat és irányelveket.

    A panaszcsatorna irányítása elkötelezettséget, erőforrásokat, átláthatóságot és etikát elősegítő szervezeti kultúrát igényel. Az is kritikus fontosságú, hogy megfeleljen a panaszkezeléssel és a bejelentők védelmével kapcsolatos szabályozásoknak és törvényeknek.

Kapcsolatfelvétel

Általános információk

OpenKM in 5 minutes!