Írta: Ana Canteli 2022. március 29-én
Az adatkezelés alapja az információgyűjtés, megőrzés, valamint a hatékony és biztonságos felhasználás. Célja, hogy az adatkezelési irányelvek és a szabályozási keret alapján segítse felhasználásának optimalizálását. Nem szabad azt sem elfelejtenünk, hogy egyre több olyan vállalat van, amelynek az adatkezelés a fő profilja.
Az adatkezelés feltehetően 1890 körül kezdődött a lyukkártyák létrehozásával. Azonban a valóságban 1960-ig az adatkezelés vagy adatmegőrzés fogalma nem került szóba, úgy ahogyan azt ma értelmezzük. Egy évtizeddel később az adatkezelési rendszerek még csak működőképesek voltak; egy adott időpontban a műveletekről készített jelentéseket szolgáltattak - relációs adatbázisból - adattárházból - kivont törzsadatokat, amelyeket sorokban és oszlopokban tároltak.
Ma a vállalkozásoknak olyan adatkezelési megoldásokra van szükségük, amelyek több szinten egységes módon biztosítják számukra az adatok kezelését. Mivel az adatfeldolgozási eszközök adatkezelési platformokon alapulnak, és magukban foglalhatnak törzsadatbázisokat, adattavakat, adattárházakat, nagy adatkezelési rendszereket, adatelemzéseket stb.
Az adatkezelési platform egy elsődleges rendszer, amely alkalmas a nagy mennyiségű adatelemzés összegyűjtésére és biztosítására. Az adatplatformok gyakran tartalmaznak a kezeléshez szükséges szoftvereszközöket, melyeket az adatbázis-szolgáltató vagy harmadik fél is fejlesztheti. Ezek az adatkezelési megoldások segítik a szakértőket és az adatbázis-adminisztrátorokat az olyan feladatok elvégzésében, mint például:
Ami a big data-t illeti, pontosan az, aminek hangzik: nagy mennyiségű adat. Azonban a temérdek adat sokféle formátumban érkezik, amiknek gyűjtése nagy sebességgel valósul meg. Nézzünk egy példát rá: Gondoljon a Meta által a közösségi hálózatokról gyűjtött adatokra. Az adatok mennyisége, sokfélesége és sebessége teszi őket olyan értékessé a vállalkozások számára, de egyben megnehezíti a kezelésüket is.
Mivel egyre több adatot gyűjtenek olyan eltérő forrásokból, mint pl.: a közösségi média, a hangfelvételek és a dolgok internetének (IoT) eszközei, ezért megjelentek a nagy adatmenedzsment rendszerek.
Ilyen például az adattó is, ami nem más, mint egy adattároló rendszer nyers formátumban, amely jellemzően tartalmazza a forrásrendszerből származó adatok alapvető biztonsági mentéseit.
Az adatok stratégiai és versenyszinten is nagyon fontosak. Az adat egyben meghatározott tőke is, mivel olyan információ, amely nyilvántartott és szükséges áruk vagy szolgáltatások előállításához. Ahogy fentebb említettük, ez magában foglal minden rögzített adatot:
Az adatkezelés legtöbb kihívása napjainkban az üzleti élet egyre gyorsuló tempójából és az adatok folyton növekvő mennyiségéből fakad. A vállalatok számára elérhető adatok növekvő sokfélesége, sebessége és mennyisége arra készteti a cégeket, hogy hatékonyabb kezelési eszközöket keressenek a fenntartásuk érdekében. A szervezetek néhány fő kihívásai a következők:
A jól megtervezett adatkezelési program elengedhetetlen a szilárd és megbízható adatkezelési stratégia esetében, különösen a sok rendszert magában foglaló, elosztott adatkörnyezetű vállalatoknál. A bevált gyakorlatok alkalmazásához kiemelten fontos, hogy a cégek nagy hangsúlyt helyezzenek az adatok minőségére. Azonban pusztán az informatikai és adatkezelési szakemberek nem tudnak minden feladatot elvégezni. A vezetőségnek, az alkalmazottaknak és a felhasználóknak is elkötelezettnek kell lenniük az adatok megfelelő felhasználásának biztosítása és az adatminőség fenntartása mellett.
Ezenkívül a megvalósítható adatbázisok és egyéb adatplatformok sokasága gondos adatarchitektúra-tervezést igényel, valamint a megfelelő technológiát kell kiértékelni és kiválasztani. Az adatkezelőknek és az adatkezelő rendszereknek gondoskodniuk kell arról, hogy az általuk megvalósított rendszerek a célnak megfelelőek legyenek, és rendelkezzenek a szervezetük működéséhez szükséges adatfeldolgozási képességekkel és elemző információkkal.
Az OpenKM dokumentumkezelő rendszer rendelkezik az összes olyan funkcionalitással és képességgel, amelyekkel hatékonyan feldolgozhatja szervezete adatait, és konfigurálhatja vagy részévé teheti az általa fejlesztett adatkezelési rendszert. Az OpenKM segítségével vállalkozása a lehető legtöbbet hozhatja ki az adatkezelésből.
Amennyiben további információkat szeretne megtudni az OpenKM-mel történő adatkezelésről, forduljon hozzánk bizalommal!
Respondeo Kft.
Hungary: Kérlek hívj +36 20 449 0363.
Munkarend:
Hétfő - Péntek: 08:00 - 16:00 CEST sürgős segítség kérése. Jelenleg Szerda 09:12 am óra van itt: Győr-Moson-Sopron, Magyarország.
OpenKM világszerte: